Zo kies je de juiste domeinnaam

De beste domeinnaam kiezen voor je bedrijf is een lastige opgave. Waar begin je, en hoe weet je of een domeinnaam goed is? We geven antwoord op deze vragen en meer met de volgende tips voor het kiezen van de juiste domeinnaam.

Ideeën voor een domeinnaam

Als je al een merknaam hebt dan is het eenvoudig om een domeinnaam te kiezen. Indien je nog niet zeker weet wat de naam van je bedrijf wordt, dan is dit je kans om de beste naam te formuleren. Opties voor je domeinnaam bestaan uit je (achter)naam, een generisch woord gerelateerd aan jouw aanbod, een keyword of een combinatie. Houd er tevens rekening mee dat je domeinnaam niet te specifiek wordt.

Als voorbeeld nemen we online bookmaker bet777.be. Deze bookmaker biedt diverse sportweddenschappen, onder andere voor voetbal. Stel dit bedrijf had hun domein voetbalwedden.be genoemd, dan zou het niet logisch zijn dat de bookmaker ook weddenschappen voor andere sporten biedt. Bij dit voorbeeld zie je dat het bedrijf daarnaast voor een internationale term heeft gekozen, hierdoor kunnen ze gemakkelijker hun diensten in het buitenland aanbieden. Verder zien we dat deze domeinnaam heel kort maar krachtig is en veel verteld over de dienst die het aanbiedt.

Hoe ziet een goede domeinnaam eruit?

Een “goede” domeinnaam is natuurlijk een relatief begrip, maar over het algemeen is een succesvolle domeinnaam kort, uniek, eenvoudig, specifiek en zoekmachinevriendelijk. Bij het uitkiezen van een domeinnaam is het daarom handig om deze vereisten in je achterhoofd te houden en af te tikken.

Eenvoudig en kort

Een kortere en eenvoudige domeinnaam is doorgaans het beste, want dit is eenvoudiger te onthouden en gemakkelijker om uit te spreken. Dit laatste helpt je bedrijf bij mond-tot-mond reclame. Bovendien ziet een kortere domeinnaam er normaal gesproken professioneler uit. Om een domeinnaam eenvoudig te houden kan je beter geen tekens en afkortingen gebruiken. Koppeltekens, en accenten kunnen voor verwarringen zorgen, deze zijn minder goed leesbaar en zijn niet makkelijk uit te spreken. Daardoor is er tevens minder kans op spelfouten wanneer bezoekers op zoek zijn naar je domein.

Uniek

Door een unieke domeinnaam te gebruiken zal er geen verwarring ontstaan met andere bedrijven. Wees daarom origineel en controleer of je domeinnaam niet al in gebruik is. Check ook of je gekozen domeinnaam geen onderdeel is van de internationale merknaam bescherming. Ten slotte is het handig om na te gaan of je domeinnaam geen dubieuze betekenis heeft. Een goed idee voor je domeinnaam is onder andere specifieke vakjargon, ideaal om je doelgroep te bereiken. Met een unieke naam wek je nieuwsgierigheid op en zullen klanten jouw bedrijf niet associëren met concurrenten. Daarbij is het mogelijk om je domeinnaam te laten beschermen mits het aan de voorwaarden voldoet.

Specifiek

Bij het formuleren van je domeinnaam kun je jezelf een aantal vragen stellen. Bijvoorbeeld wat je bedrijf doet, welke producten of diensten je levert en uit wie jouw doelgroep bestaat. Daarnaast is het handig om te controleren op welke markt je je richt, is dat nationaal of internationaal? Je kunt een beschrijvende of marktgerichte domeinnaam gebruiken, of juist een combinatie van beide.

Zoekmachinevriendelijk

Een ander belangrijke eigenschap van een relevante domeinnaam is dat het zoekmachinevriendelijk moet zijn. Zorg ervoor dat je domeinnaam begrijpelijk is voor de zoekmachines, zodat de zoekmachine je website gemakkelijker kan indelen. Op deze manier is de kans groter dat jouw bedrijf hoger te vinden is in de zoekresultaten, waardoor je meer potentiële klanten kunt bereiken. Een zoekvriendelijke domeinnaam is gerelateerd aan het vakgebied van je bedrijf en geeft een idee van de producten en diensten die je biedt.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.